Rakyat didahulukan,pencapaian diutamakan Rakyat didahulukan,pencapaian diutamakan

Rakan Pembaca

  1. Fasilitator membantu murid membuat pengesanan kemajuan aktiviti yang dijalankan murid secara formal ( dalam majlis / pertandingan atau tidak formal (misalnya kerja amal / di kelas ).
  2. Akan dibimbing oleh guru atau fasilitator untuk turut serta di tempat-tempat aktiviti untuk menjalankan aktiviti RP.
  3. Dilatih untuk menjalankan aktiviti pembacaan bersama rakan-rakan di sekolah seperti : aktiviti bercerita, membaca bersama dan bicara buku.
  4. Akan dilatih melalui bengkel dan sesi tunjuk cara yang dirancang untuk menjayakan aktiviti ini.
  5. Pelajar pada tahap Rakan Pembaca ini diberikan pemarkahan usaha mereka mengikut JADUAL SISTEM GANJARAN RP.
MARKAH
PENGIKTIRAFAN
100 -199
Gangsa
200 - 299
Perak
300 - 399
Emas
400 ke atas
NILAM
Jadual Sistem Ganjaran RP

AKTIVITI  RAKAN  PEMBACA

  1. Bercerita tentang cerita dari buku yang telah dibaca ( rekod ) kepada penonton dalam pertandingan ( formal ), pelbagai bahasa dalam 5 - 7 minit.
  2. Bercerita secara tidak formal seperti kerja amal untuk lencana pengakap di rumah kebajikan ( cth : bedtime stories ).
  3. Berucap secara tidak formal di dalam kelas ( public speaking ) semasa proses pengajaran. Cth :

  • menerangkan proses kitaran hujan ( Sains ) hasil dari pembacaan.
  • menerangkan jalan cerita / watak & tema dari buku sasterqa yang dibaca.
  • menerangkan tentang ' 13 Mei ' / gerakan ' Enlightenment' ( Sejarah ).

CONTOH AKTIVITI KIRAAN PEMARKAHAN TAHAP RAKAN PEMBACA



Aktiviti bercerita
1 sesi x 5-100 pendengar
= 5 markah
Membaca bersama
1 sesi x 5-10 pembaca
= 5 markah
Bicara Buku / Forum Buku / Ulasan Buku
1 sesi x 5-100 pendengar
= 5 markah
Meminjamkan buku (t.t. peminjam) – ‘book swap’
1 buku x 2-10 peminjam
= 5 markah


0 comments:

Post a Comment

KPM JPN PPD MANJUNG EMISONLINE NUTP e-Operasi
星洲日报 南洋商报 The Star BERITA HARIAN 《星洲日报》学生阅报计划 3M画报