- Fasilitator membantu murid membuat pengesanan kemajuan aktiviti yang dijalankan murid secara formal ( dalam majlis / pertandingan atau tidak formal (misalnya kerja amal / di kelas ).
- Akan dibimbing oleh guru atau fasilitator untuk turut serta di tempat-tempat aktiviti untuk menjalankan aktiviti RP.
- Dilatih untuk menjalankan aktiviti pembacaan bersama rakan-rakan di sekolah seperti : aktiviti bercerita, membaca bersama dan bicara buku.
- Akan dilatih melalui bengkel dan sesi tunjuk cara yang dirancang untuk menjayakan aktiviti ini.
- Pelajar pada tahap Rakan Pembaca ini diberikan pemarkahan usaha mereka mengikut JADUAL SISTEM GANJARAN RP.
MARKAH | PENGIKTIRAFAN |
100 -199 | Gangsa |
200 - 299 | Perak |
300 - 399 | Emas |
400 ke atas | NILAM |
Jadual Sistem Ganjaran RP
AKTIVITI RAKAN PEMBACA
- Bercerita tentang cerita dari buku yang telah dibaca ( rekod ) kepada penonton dalam pertandingan ( formal ), pelbagai bahasa dalam 5 - 7 minit.
- Bercerita secara tidak formal seperti kerja amal untuk lencana pengakap di rumah kebajikan ( cth : bedtime stories ).
- Berucap secara tidak formal di dalam kelas ( public speaking ) semasa proses pengajaran. Cth :
- menerangkan proses kitaran hujan ( Sains ) hasil dari pembacaan.
- menerangkan jalan cerita / watak & tema dari buku sasterqa yang dibaca.
- menerangkan tentang ' 13 Mei ' / gerakan ' Enlightenment' ( Sejarah ).
CONTOH AKTIVITI KIRAAN PEMARKAHAN TAHAP RAKAN PEMBACA
Aktiviti bercerita | 1 sesi x 5-100 pendengar | = 5 markah |
Membaca bersama | 1 sesi x 5-10 pembaca | = 5 markah |
Bicara Buku / Forum Buku / Ulasan Buku | 1 sesi x 5-100 pendengar | = 5 markah |
Meminjamkan buku (t.t. peminjam) – ‘book swap’ | 1 buku x 2-10 peminjam | = 5 markah |
0 comments:
Post a Comment